سگ ها استخوانها را و گربه ها دستشویی خود را پنهان می کنند. پنهان کردن مدفوع و ادرار توسط گربه یک حرکت غریزی و طبیعی است نه به این دلیل که گربه ها با نظافت و وسواسی هستند.

عمل پنهان کردن دستشویی در خاک به منظور حفظ قلمرو در گربه ها ایجاد شده است شاید تمامی مواد دفعی گربه ها از نظر ما یک بوی خاص بدهد ولی این بو با وجود ماده ی شیمیایی به اسم فرومون منحصر به فرد است.

در طبیعت وحشی گربه های بالغ همانند شیر و پلنگ و یوزپلنگ و غیره که بر سر قلمرو با هم میجنگند مدفوع خود را زیر خاک پنهان نمی کنند تا با بوی مدفوع خود تلاش خود را برای فتح قلمرویی جدید به دیگر گربه ها بفهمانند.

در عین حال گربه های ضعیف و کوچک به جهت کاهش حس رقابت و جنگنجویی گربه های بالغ مدفوع خود را زیر خاک پنهان میکنند.

گربه های وحشی به جهت دوری از شکارچیان مدفوع خود را داخل خاک پنهان میکنند گربه های خانگی نیز این غریزه را حفظ کرده و حتی اگر احساس ترس از شکارچی نداشته باشند احتیاط کرده و مدفوع خود را پنهان میکنند.

اگر گربه ی خانگی شما مدفوع خود را زیر خاک پنهان میکند شما را به عنوان خرید گربه  بالغ و رئیس در نظر گرفته است.

در یک خانه ی عادی گربه ها خود را زیردست شما میدانند و مدفوع خود را در دستشویی خود یا درون باغچه ی بیرون پنهان میکنند ولی اگر این اتفاق نیفتد آنها خود را بالا دست می بینند که البته این مورد در بسیاری موارد صادق نیست و گربه ها در بعضی از بیماریها، مشکلات ادراری و مشکلات گوارشی در بستر خاک خود دستشویی نمیکنند و یا شاید به درستی آموزش ندیده اند توله گربه ها از مادر خود دستشویی در بستر خاک را آموزش می بینند پس توله گربه هایی که بدون مادر بزرگ میشوند نیاز به آموزش دارند.

گربه ها تنها موجوداتی نیستند که مدفوع و ادرار خود را در خاک پنهان میکنند آرمادیلو ، موش خرمای کوهی برخی از راسوها نیز این غریزه را بهمراه دارند